Odszkodowania za szkody majątkowe
W zależności od tego, jaki rodzaj szkody nastąpił, należy powiadomić odpowiednie służby:
- W przypadku pożaru lub zagrożenia pożarowego – straż pożarną.
- W przypadku włamania, kradzieży, podejrzenia, że zostało popełnione przestępstwo – policję.
- W przypadku szkody w mieszkaniu np zalania, pożaru – zarządcę nieruchomości – należy udać się do administracja budynku i poprosić o wydanie zaświadczenia potwierdzającego wystąpienie szkody.
- W przypadku innych szkód – służby odpowiedzialne za konkretne zdarzenie.
Co zrobićw przypadku szkody majątkowej?
- Termin zgłoszenia szkody jest zawsze zawarty w OWU – najczęściej przy szkodach ubezpieczenia mienia od ognia i innych zdarzeń losowych termin ten wynosi 3 dni, przy szkodach kradzieżowych (włamanie, rabunek) termin jest krótszy i wynosi 24 godziny od wystąpienia zdarzenia.
- Ubezpieczenia sporządzić taką listę, aby przy ewentualnej szkodzie mieć już gotowca.
- Nie wolno bez zgody ubezpieczyciela dokonywać zmian w miejscu szkody do czasu oględzin, chyba że zmiana jest niezbędna w celu zabezpieczenia pozostałego mienia lub zmniejszenia rozmiaru szkody – wtedy obowiązkowo powinno się najpierw zrobić dokumentację fotograficzną zniszczeń i otrzymać potwierdzenie poprzez infolinię ubezpieczyciela, że można podjąć określone czynności (rozmowy zazwyczaj są nagrywane – to dowód, że ubezpieczony otrzymał zgodę towarzystwa).
- Należy umożliwić ubezpieczycielowi dokonanie oględzin – czynności niezbędnych do ustalenia okoliczności powstania szkody i jej wysokości.
- Trzeba także przekazać ubezpieczycielowi niezbędne dokumenty dotyczące okoliczności powstania szkody.
- W przypadku, gdy sprawca szkody jest znany (np. mieszkanie zostało zalane przez sąsiada mieszkającego piętro wyżej), należy doprowadzić do spisania oświadczenia potwierdzającego spowodowane przez sprawcę szkody.
Zgłoszenie szkody – szkodę można zgłosić na 3 sposoby:
- Osobiście – w najbliższej placówce, centrum likwidacji szkód.
- Przez telefon – dzwoniąc na numer infolinii TU i stosując się do zaleceń konsultanta.
- Przez Internet – za pośrednictwem strony internetowa TU, jeśli są na niej aplikacje umożliwiające zgłoszenie szkody.
Oględziny
Zakład ubezpieczeń ma obowiązek w ciągu 7 dni przeprowadzić postępowanie dotyczące ustalenia stanu faktycznego zdarzenia, zasadności zgłoszonych roszczeń i wysokości odszkodowania (wykonać oględziny i ocenę techniczną uszkodzeń), a także pisemnie poinformować poszkodowanego, jakie dokumenty musi dostarczyć, by możliwe było ustalenie odszkodowania.
Dokumenty, o które może prosić ubezpieczyciel:
- Rachunek strat – wykaz uszkodzonych lub zniszczonych przedmiotów.
- Faktury zakupu zniszczonych/uszkodzonych przedmiotów lub innego rodzaju dokument potwierdzający wartość ubezpieczonego mienia.
- Udokumentowane koszty związane z zabezpieczeniem i ratowaniem ubezpieczonego mienia oraz uprzątnięciem pozostałości po szkodzie.
- Rachunki za naprawę, faktury za zakupione materiały.
- Protokoły wydane przez odpowiednie służby (straż pożarna, policja, zarządca nieruchomości).
- Oświadczenie sprawcy (gdy występuje) i ewentualnie podanie ubezpieczyciela sprawcy.
- Oświadczenie o braku ubezpieczenia przedmiotowego mienia w innym zakładzie ubezpieczeń.
- W przypadku szkód kradzieżowych – kopia zawiadomienia o wszczętym dochodzeniu przez policję, postanowienie o umorzeniu postępowania przygotowawczego (śledztwa lub dochodzenia), odmowa wszczęcia postępowania lub informacja o wniesieniu aktu oskarżenia do sądu.
Zasady ustalenia wysokości odszkodowania:
- Udokumentowanie przez poszkodowanego straty.
- Wycena strat określona przez ubezpieczyciela.
- Ugoda zawarta z poszkodowanym.
- Wyrok sądowy.
Wszystkie koszty poniesione przez poszkodowanego udokumentowane kosztorysami, rachunkami, fakturami podlegają weryfikacji pod względem rachunkowym i merytorycznym – przy sprawdzaniu uwzględniane są poniesione szkody (opisane w protokole z oględzin) oraz zakres odpowiedzialności ubezpieczyciela.